WOLFGANG TILLMANS - Recent werk

30.08.2003 - 02.11.2003

Wolfgang Tillmans (Remscheid, Duitsland, 1968) geldt bij uitstek als veelzijdig fotograaf van het moderne leven. In november 2000 won Tillmans, die in de Londense wijk Bethnal Green werkt, de prestigieuze Turner Prize. Hij maakt portretten, landschappen, stillevens, stadsgezichten, zelfportretten, en meer recent ook abstracte voorstellingen. In wandvullende installaties worden totaal verschillende beelden met elkaar gecombineerd, waardoor er onverwachte associaties en verrassende verbanden ontstaan. Tillmans lijst zijn foto’s niet in, maar hangt ze met pushpins of papierklemmen direct aan de muur.

Speciaal voor De Hallen maakte de kunstenaar een installatie met foto's van landschappen en abstracte fotowerken. Het was de eerste keer dat in Nederland een solotentoonstelling van Wolfgang Tillmans te zien is.

“In mijn installaties hangt alles samen: mijn onderzoek naar mijn relatie met vrienden, het verlangen naar idyllische liefde, seks, de kunstwereld, het dagelijks leven, reclame, mode en de natuur.” Fotograferen is voor Tillmans een manier om de wereld beter te leren begrijpen. Ik wil een wereld vormgeven waarin ik zelf wil leven. Fotograferen biedt me de mogelijkheid situaties te ervaren waar ik naar verlang.” De foto’s van Tillmans ogen op het eerste gezicht enigszins willekeurig en weinig gecompliceerd. Toch stralen zij een grote intensiteit uit en ontroeren ze door hun directheid en eenvoud. Tillmans heeft de gave om alles met dezelfde interesse te bekijken en zijn fascinatie voor het onderwerp onmiddellijk voelbaar te maken.

Eind jaren tachtig woonde Tillmans in Hamburg waar hij de clubscene, de milieu-, kraak- en homobeweging fotografeerde. Zijn foto’s werden in vernieuwende life style-tijdschriften zoals i-D gepubliceerd. Na zijn opleiding aan het Bornemouth and Poole College of Art and Design verhuisde Tillmans naar Londen, waar hij met rauwe snapshots van zijn vrienden tijdens protestbijeenkomsten, festivals en “raves” snel furore maakte. Zijn reportages en modefoto’s verschenen in Specs, Interview, Purple en Face. Al in 1993 kreeg hij zijn eerste solotentoonstelling in de invloedrijke galerie Interim Art van Maureen Paley. De uitgever Taschen publiceerde in 1995 zijn eerste ‘kunstenaarsboek’.

Voor de tentoonstelling in De Hallen selecteerde Tillmans landschappen en recente, abstracte fotowerken. De abstracte foto’s komen tot stand in de donkere kamer door de wisselwerking van licht en chemicaliën op papier. Deels wordt het proces door de kunstenaar bepaald, deels is het resultaat onverwacht. De lichamelijke, erotische associaties van de werken zijn onmiskenbaar