Vanaf 21 januari 2017

KASPER BOSMANS - Solotentoonstelling

21.01.2017 - 07.05.2017

De jonge Belg Kasper Bosmans (Lommel, 1990) maakt geheimzinnige elegante objecten en schilderijen waarin hij zijn interesse in lokale folklore en sociaalhistorische anekdotes op een intuïtieve manier combineert met het symbolisch potentieel van materialen. Als een artistiek antropoloog mengt Bosmans op een associatieve manier verhalen en legendes uit verschillende culturele en historische contexten. Hij versmelt deze tot speculatieve nieuwe mythologieën voor onze onttoverde wereld. In deze tentoonstelling reageert Bosmans op verborgen geschiedenissen in de collectie van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem.

EVELYN TAOCHENG WANG - Solotentoonstelling: Allegory of Transience

21.01.2017 - 07.05.2017

De eerste museale solotentoonstelling van de Chinese kunstenaar Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981) vertrekt vanuit haar fascinatie voor Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Tijdens haar jeugd in China fungeerde die Hollandse kunst als pars pro toto voor de hele Westerse kunstgeschiedenis. Wang verbindt persoonlijke herinneringen en fantasieën aan grotere thema’s als culturele en seksuele identiteit en exotisme, en werkt die uit in performances, schilderijen en video’s. In deze tentoonstelling reflecteert de kunstenaar op de geschiedenis van Haarlem als plek voor vernieuwing in de zeventiende-eeuwse schilderkunst. Zij doet dit aan de hand van de representatie van het menselijk lichaam en clichés rond de ‘mannelijke blik’. Een nieuw videowerk zal deze thematiek situeren in een aantal locaties in en om Haarlem die historisch worden geassocieerd met gender-categorieën – zoals de Hofjes voor vrijgezelle vrouwen.

Wang breidt haar domein uit tot in het Frans Hals Museum waarin ze met de videoreeks A Home Made Travel MV Series een exotiserende blik op de Waddeneiland werpt in het kader van de reeks ‘Nieuw & Oud’.

RICHARD TUTTLE - Solotentoonstelling

21.01.2017 - 07.05.2017

Het minimale, sensitieve en soms sensuele gebaar. Dat is het handelsmerk van de Amerikaanse kunstenaar Richard Tuttle (Rahway, New Jersey, 1941). Met een minimaal aantal ‘povere’ materialen – van papier en karton, tot draad en textiel – realiseert hij sculpturen en schilderijen die in hun woordeloos zijn duizend talen spreken. Wie niet beter weet, zou Tuttle een formalist noemen. Het is immers niet meteen duidelijk welke thema’s hij met en door zijn werk aanraakt. Zijn oeuvre is echter doordrongen van het feit dat kunst ‘voeding’ moet zijn voor het innerlijke leven van de mens. Voor de historische Vleeshal aan de Grote Markt ontwikkelt Tuttle een nieuwe, voor zijn doen zeer monumentale plafondsculptuur die inspeelt op de geschiedenis van het zeventiende-eeuwse Haarlem als de Hollandse stad waar damast en zijde van de hoogste kwaliteit werden geproduceerd.