TOM HUNTER - Recente werken

25.01.2003 - 23.03.2003

De Engelse kunstenaar Tom Hunter (1965) is sterk betrokken bij het leven van zijn vrienden, krakers, trekkers en kunstenaars in een leef- en woongemeenschap in de Londense wijk Hackney. Dit milieu wordt door Tom Hunter in series foto’s vastgelegd. Zijn foto’s zijn weelderig van kleur en licht, en tot in de kleinste details geregisseerd. Hierbij laat de kunstenaar zich inspireren door het werk van Vermeer en dat van de Pre-Raphaëlieten.

De tentoonstelling in De Hallen Haarlem besloeg dertig foto’s. Het was de eerste keer dat een overzicht van deze Engelse fotograaf in Nederland te zien was.

"Ik wil mensen naar het stedelijke landschap laten kijken, naar mijn vrienden en de manier waarop zij leven, en laten zien hoe mooi het is en dat het de moeite waard is dit keer op keer te zien", zegt Tom Hunter over zijn werk. In de serie Persons Unknown waaraan de kunstenaar in 1997 begon, laat hij mensen zien in uitgeleefde ruimtes van de kraakpanden in Hackney. De foto’s zijn qua onderwerp, compositie, kleuren en lichtinval moderne versies van schilderijen van Johannes Vermeer. Hunter heeft grote bewondering voor deze Delftse schilder uit de Gouden Eeuw. De inmiddels beroemd geworden en met de John Kobal Phtographic Portait Prize bekroonde foto Woman Reading a Possession Order is geënsceneerd als Vermeers Brieflezend meisje bij een open venster (ca.1657). Net als op Vermeers schilderij leest een jonge vrouw in het laag invallende zonlicht bij een geopend raam een brief. De foto van Tom Hunter lijkt op het eerste gezicht even idyllisch als de verstilde scène van Vermeer. De schijnbare idylle wordt echter wreed verstoord, want de vrouw leest geen brief maar een huisuitzettingsbevel. De pasgeboren baby op de voorgrond benadrukt de harde, meedogenloze realiteit van haar bestaan.

In 1998 kocht Tom Hunter met een vriend een oude dubbeldekkerbus en reisde daarmee door Europa van het ene muziekfestival naar het andere. Daar ontmoette hij travellers, krakers en muzikanten. In dit jaar ontstond de serie Travellers, foto’s van mensen in hun mobiele huizen, soms heel persoonlijk, gezellig ingericht en soms volgepropt tot een onvoorstelbare, bijna onleefbare chaos.

Life and Death in Hackney (2000) is een serie foto’s van mensen in de omgeving van Hackney. De foto’s tonen een typisch stedelijk industrielandschap met grote verlaten en vervallen gebouwen en fabrieken. Ertussen liggen verwilderde grasvlakten met wilde bloemen en een enkele boom. Op de foto The Way Home ligt een vrouw op haar rug in het water onder een enorme bloeiende smeerwortel. De compositie is gebaseerd op het schilderij Ophelia van John Everett Millais uit 1851/52 (Tate Britain, Londen), een allegorie op de passie voor leven en dood. Maar het is meer dan dat: een vriendin van Tom Hunter die een woonboot heeft, loopt ’s nachts dronken naar huis en valt in het water. Als ze wakker wordt, ligt ze nog steeds in het water en staren haar ogen in de heldere maan wat haar het gevoel geeft dat het lot haar goed gezind is.