THOMAS FLORSCHUETZ - Ricochet – bloemstukken

09.03.2002 - 05.05.2002

Onder de titel ‘Ricochet – bloemstukken’ waren van 9 maart tot en met 5 mei 2002 in De Hallen Haarlem 35 recente bloemenfoto´s van de Berlijnse kunstenaar Thomas Florschuetz te zien. Florschuetz maakt monumentale kleurenfoto's van lelies, anthuriums en orchideeën. De kunstenaar fotografeert bloemen van heel dichtbij. Nooit is de gehele bloem te zien, altijd is maar een gedeelte weergegeven. Door de belichting lijken de lelies en orchideeën bijna transparant en is zelfs het kleinste detail in de bloemen zichtbaar. In het werk van Florschuetz worden bloemen ijle, in de ruimte zwevende voorwerpen met een adembenemende schoonheid. Deze tentoonstelling was eerder te zien in de Nationalgalerie in de Hamburger Bahnhof in Berlijn.

Thomas Florschuetz

Thomas Florschuetz (Zwickau, 1957) begon zijn carrière als kunstenaar met het maken van zwart-wit foto's van delen van lichamen en portretten. In de jaren tachtig maakte hij grote kleurenfoto's van zijn handen, zijn gezicht, zijn voeten en zijn huid. Florschuetz was gefascineerd door de bijzondere schoonheid van de structuur van de huid van de mens. Zijn gedetailleerde ‘close-ups’ ordende hij veelal tot symmetrische composities.

Bloemen

Recent werkt Florschuetz aan een serie bloemstukken. Het zijn stukken van bloemen, delen van lelies, anthuriums en vooral van orchideeën die op een weergaloze wijze de organische structuur van de bloem laten zien. Uit deze bloemportretten spreekt een bijna obsessieve concentratie op de weergave van het oppervlak van de bloem. Soms is een fotowerk een portret van een afzonderlijke bloem, soms fotografeert hij een zelfde deel van een bloem achter elkaar, met minimale verschillen in de camerastand en de belichting. De bloemen worden als het ware in een snelle beweging door de camera afgetast wat bijna repeterende beelden oplevert. De foto's van een dergelijke serie vormen met elkaar vaak een twee- of drieluik. Niets leidt de aandacht af van de bloem, de schikking van de kelkbladen en de stand van de stampers. De tere lichtheid, de transparantie, de in elkaar overvloeiende kleuren en de fragiliteit van de bloemen zijn door de kunstenaar verleidelijk beeld gebracht.