DICK MATENA - De Avonden een beeldverhaal

03.04.2004 - 20.06.2004

Van 3 april t/m 20 juni 2004 was de tentoonstelling Dick Matena: De Avonden een beeldverhaal te zien in De Hallen. In 341 originele tekeningen toonde Matena (Den Haag, 1943) zijn complete vierdelige stripuitgave van De Avonden van Gerard Reve. Hij volgt niet alleen de letterlijke tekst, hij ensceneert ook het boek en geeft het een decor. De grijze tekeningen sluiten precies aan bij het grauwe, treurige en hopeloze beeld van het leven vlak na de Tweede Wereldoorlog. Op de dag van de opening ontbraken de laatste tekeningen. Gedurende de tentoonstelling werkte Dick Matena aan de voltooiing van het verhaal.

Prijs

De jury van de Vlaamse Prijs voor Strips (Bronzen Adhemar) die Matena in 2003 won, is sterk onder de indruk van de wijze waarop hij het meesterwerk De Avonden van Gerard Reve tot een adembenemend stripverhaal transformeerde. In De Avonden maakt Reve op ongeëvenaarde wijze de saaiheid van de naoorlogse jaren voelbaar. Matena weet in zijn tekeningen daar precies op in te spelen. Een soortgelijk huzarenstuk is nooit eerder vertoond. Matena heeft met De Avonden het medium strip een definitieve plaats bezorgd tussen literatuur en beeldende kunst.

De Avonden

De Avonden uit 1947 is de debuutroman van Gerard Reve (1923). Het boek vertelt het verhaal van Frits van Egters, die zich in de donkere decemberdagen vlak na de Tweede Wereldoorlog een houding probeert te geven tegenover ouders en vrienden. Over alles ligt een grijze waas van melancholie en met zijn eigenzinnige gevoel voor humor probeert hij door het pantser van de verveling te breken.

Het boek behoort tot de belangrijkste romans uit de Nederlandse literatuur. Het is klassiek geworden als de aangrijpende beschrijving van de saaiheid die Nederland in de naoorlogse jaren teisterde. In Frits van Egters weerspiegelt zich de jeugd, die zijn leven ziet verlopen in zinloosheid, eentonigheid en eenzaamheid. Humor en de hoop dat er toch een hoger Iets bestaat, houden hem op de been.

Matena

Dick Matena heeft al een ongemeen boeiende en veelzijdige loopbaan achter de rug; klassieke avonturenverhalen, sciencefiction, bewerkingen van jeugdboeken en van literatuur, erotische verhalen, eigenzinnige biografiebewerkingen, non-conformistische maatschappijkritieken, taboedoorbrekende verhalen. Dick Matena begon op 17 jarige leeftijd bij de Toonder Studio waar hij meewerkte aan de stripverhalen van Panda.

 Door zijn bijdrage aan het Amerikaanse magazine Heavy Metal kwam hij onder contract bij het internationale agentschap Selectiones Illustrades. Hij maakte de stripverhalen Amen, Gauguin en Van

Gogh, Mozart en Casanova, De laatste dagen van Edgar Allan Poe, Sartre en Hemingway. Hij bewerkte ook kinderboeken als Kruimeltje, Pietje Bell en Dik Trom tot strips. In 1997 blies hij op vraag van Marten Toonder de Tom Poes-reeks nieuw leven in. Hij tekende zowel voor de bladen Donald Duck en Pep als voor Playboy, Penthouse en Rooie Oortjes. Daarnaast schreef hij scenario’s voor stripreeksen als Storm, De Partners, De Macaroni’s en De Argonautjes.

Het werk van Matena is in meer dan dertien talen vertaald. Hij kreeg ondermeer De Stripschapprijs (1986) in Nederland.

 De stripversie van De Avonden verscheen in het Parool en is in 4 delen uitgegeven door De Bezige Bij.