DIANE ARBUS - Fotowerken uit de Collectie Goetz

25.01.2003 - 23.03.2003

Diane Arbus (New York 1923-1971) fotografeerde mensen en door haar foto’s toont zij de wereld waarin zij leefde, het New York van de jaren zestig. Een groot deel van haar werk bestaat uit portretten van vreemde, vaak bizarre mensen. Personen die volgens Arbus zowel ongemakkelijke gevoelens als ontzag oproepen: dwergen, reuzen, eeneiige tweelingen, mongolen, nudisten, travestieten, slangenbezweerders en vuurvreters. De tentoonstelling bestaat uit een veertigtal foto’s afkomstig uit de fameuze collectie Goetz in München.

‘Ik houd ervan bizarre mensen te fotograferen’ heeft Arbus eens gezegd. ‘De meeste mensen vrezen een leven lang dat zij een traumatische ervaring zullen opdoen. Bizarre mensen zijn met een trauma geboren. Zij hebben de test van het leven doorstaan. Zij zijn aristocraten’.

Met drie camera’s om haar nek liep Arbus door New York, overdag en ‘s nachts. Ze sprak mensen op straat altijd aan met dezelfde vraag: ‘mag ik u fotograferen?’. Zij was uit was op een pose, een blik van verstandhouding tussen het model en haar. Soms vroeg ze of ze met haar model mee naar huis mocht: een verzoek dat meestal werd ingewilligd. Al pratend maakte ze achter elkaar twintig tot dertig foto’s. Het verhaal dat de foto’s vertellen, werd later thuis nauwkeurig op geschreven werd. ‘Het liefst ga ik ergens heen waar ik nog nooit geweest ben. Het doet me iets, zomaar bij andere mensen binnen te komen. Als ik alleen maar nieuwsgierig was, zou ik moeilijk tegen iemand kunnen zeggen: ik wil bij je thuis komen, je moet tegen me praten en mij je levensverhaal vertellen. Ik bedoel dat de mensen dan zullen zeggen: ‘Je bent gek’..maar de camera is een soort vergunning, een soort vrijbrief. Heel veel mensen willen graag dat men zoveel aandacht aan hen besteedt en het is ook een redelijke manier van aandacht schenken’.

Als één van de eerste fotografen maakte Diane Arbus bij daglicht gebruik van een zogenaamde invulflits. Dit zorgde voor een gelijkmatige, haast surreële lichtval. Het is een techniek die tegenwoordig door veel fotografen wordt gehanteerd. Ook Arbus’ directe, frontale manier van fotograferen, waarbij het model steevast in het centrum van de compositie is geplaatst, is door talrijke fotografen overgenomen.