CELINE VAN BALEN

23.02.2002 - 14.04.2002

Van 23 februari t/m 14 april 2002 was in de Vleeshal een tentoonstelling te zien van foto’s van de Amsterdamse kunstenaar Céline van Balen (1965). Ongeveer 35 foto’s geven voor het eerst een overzicht van het werk dat zij heeft gemaakt vanaf haar studietijd aan de Rietveld Akademie. Céline van Balen is iemand met een grote sociale betrokkenheid. Zij geeft een indringend beeld van de hedendaagse samenleving waarin velen gedesoriënteerd raken en dreigen af te glijden. Ze vertelt het verhaal van menselijk leed en sociale tekortkomingen zo van binnenuit dat je diep geraakt wordt.

Céline van Balen heeft een bijzondere voorkeur voor de ‘buitenstaanders’ in onze samenleving. Mensen aan wie de voorspoed van het leven voorbij is gegaan, de kansarmen, de kwetsbaren. Schrijnend en verbijsterend zijn de foto’s van een vrouw met anorexia, van zwervers, alcoholisten en drugsverslaafden; mensen die zich niet aan de maatschappelijke norm houden en afwijkend gedrag vertonen. Ontroerend zijn haar portretten van ouden van dagen, die vereenzamen en in een sociaal isolement terechtkomen.

Van een klassieke schoonheid is de serie kleurige portretten van Islamitische meisjes met een hijab. Zij fotografeert ze zoals ze zijn, zonder opsmuk, zonder opgelegde pose, in hun eigen omgeving. De gezichten met intens kijkende ogen zijn van dichtbij tegen een neutrale achtergrond gefotografeerd. Deze close-ups zijn sterk gekaderd, waardoor de portretten uit hun omgeving worden geïsoleerd.

Sinds Céline van Balen afstudeerde aan de Amsterdamse Rietveld Akademie (1997) waren haar foto’s te zien op verschillende solo- en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland, zoals ‘Kinderen van 7 jaar’ in het Rijksmuseum, Amsterdam (1999), ‘Conditions humaines – portraits intimes’ in het Nederlands Foto Instituut, Rotterdam (2000), ‘Remake Berlin’ in het Fotomuseum Winterthur en de Neue Berliner Kunstverein, Berlijn (2000), en een tentoonstelling van recente foto’s in de Julie Saul Gallery, New York (2001).