ANNESAS APPEL - Dismantle and Recompose

16.12.2011 - 04.03.2012

De Hallen Haarlem presenteerde deze winter drie solotentoonstellingen van Nederlandse kunstenaars die inhoudelijk sterk aan elkaar gerelateerd zijn: Daan van Golden, Marijn van Kreij en Annesas Appel. Een voorliefde voor grafische patronen en het gebruik van herhaling als stijlmiddel zijn overeenkomstige eigenschappen in hun werk. Het waren de eerste omvangrijke museumsolotentoonstellingen van Van Kreij en Appel in Nederland.
In het kader van de solotentoonstelling van Daan van Golden bracht het project En/Of een elpee uit met muziek van Jefre Cantu-Ledesma in een hoes met fotografie van Van Golden. Een selectie van de edities En/Of was te zien en te beluisteren in De Hallen.

In deze eerste museumsolotentoonstelling van de Haarlemse kunstenaar Annesas Appel (Amsterdam, 1978) was een overzicht van haar projecten van de afgelopen 5 jaar te zien. Zo was onder meer het vierdelige kunstenaarsboek Notebook (2009) te zien. Voor dit werk heeft Appel een Macbook uit elkaar gehaald en alle onderdelen (schroefjes, printplaten, draden) afzonderlijk gescand. Op basis van de scans heeft zij al deze onderdelen digitaal nagetekend en vervolgens op visuele gelijkenis gesorteerd: schroefje bij schroefje, toets bij toets, draadje bij draadje. Na deze deconstructie ‘decodeerde’ Appel alle minuscule details van het moederbord en bracht deze op basis van gelijkvormigheid onder in een aantal categorieën: lijnen, vierkanten, cirkels, streepjes, enzovoort. Zo ontstaat er een verbluffende nieuwe interpretatie van een object dat we allemaal kennen, vol visueel-poëtische associaties. De computer valt uiteen in een nieuw abstract alfabet, dat te lezen is als een labyrintische en futuristische plattegrond met architecturale eigenschappen.

De tentoonstelling op de bovenverdieping van de Vleeshal liet naast Notebook nog twee andere omvangrijke projecten van Annesas Appel zien: Ruiten Alfabet (2006) waarin ruitpatronen worden geproduceerd op basis van een taal- en kleurformule, en haar meest recente werk Colours_ a mathematical tale (2011) waarin ze een nieuwe, visuele interpretatie van de boekomslagen in haar boekenkast presenteert.
Daarnaast heeft Appel ter gelegenheid van deze tentoonstelling de print 429 Titles of Books gemaakt, die in kleine oplage te koop was in De Hallen Haarlem.

Appel brengt objecten uit haar dagelijkse omgeving op een systematische manier in kaart en analyseert ze op hun formele kenmerken. Dit rationele proces resulteert weliswaar in strakke, digitaal geproduceerde inventarisaties, maar heeft door de zorgvuldige, handmatige uitwerking (Appel drukt en bindt haar boeken eigenhandig) ook altijd een warme, persoonlijke kwaliteit. Haar werk beweegt zich op het snijvlak tussen autonome kunst en grafische vormgeving.

Door middel van haar systematische en analytische werkwijze tracht Appel grip te krijgen op de onzichtbare systemen die haar directe omgeving besturen. Je zou haar kunst met de term mapping kunnen beschrijven: haar werk is gerelateerd aan de momenteel alomtegenwoordige datavisualisatie, waarin op een beeldende manier inzicht wordt gegeven in droge statistiek. Appel vertrekt vanuit specifieke data uit haar dagelijkse omgeving (de kleuren van de boeken in haar boekenkast, de lengte van landsgrenzen in een atlas, de vorm van haar kledingstukken) en vertaalt deze in een volstrekt eigen, allesomvattende taal.

De Hallen Extra

Lezing Carel Blotkamp over Daan van Golden & gesprek conservator Xander Karskens met Annesas Appel en Marijn van Kreij. Donderdag 9 februari 2012, aanvang 20:00 uur.

Fotografie: Gert Jan van Rooij

Download de tentoonstellingsgids