KASPER BOSMANS - The Words and Days (mud gezaaid, free range)

21.01.2017 - 07.05.2017

Vanaf 20 januari presenteert De Hallen Haarlem een solotentoonstelling van de jonge Belgische kunstenaar Kasper Bosmans (Lommel, 1990). Hij is een soort artistiek antropoloog: Bosmans bestudeert symbolen, objecten en anekdotes uit de mythologie en folklore in diverse culturen, en vertaalt deze naar raadselachtige beelden vol suggestieve symboliek. In The Words and Days neemt Bosmans verschillende tradities en verhalen uit de klassieke, Egyptische en Europese mythologie onder de loep. Uitgangspunt daarbij is zijn fascinatie voor kraanvogels en ibissen: twee vogels met een lange iconografische traditie. Die verbindt hij in deze tentoonstelling met objecten en verhalen uit de collectie van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem.

Het kernverhaal van de tentoonstelling komt uit de Metamorfosen, het dichtwerk van de Romeinse schrijver Ovidius. In dit werk worden de klassieke en Egyptische mythologie met elkaar verbonden aan de hand van het verhaal over de Romeinse god Mercurius (Hermes in de Griekse mythologie), die vermomd als een heilige ibis door Egypte ging. Dit verhaal over de ibis verweeft Bosmans met de Europese en middeleeuwse interpretatie van de kraanvogel. In de middeleeuwen stond de kraanvogel symbool voor waakzaamheid. Men dacht namelijk dat de kraanvogel bij het rusten een steentje in zijn opgetrokken poot hield. Mocht hij in slaap vallen, dan zou het vallende steentje als een wekker dienen. Tegelijkertijd was de kraanvogel een belangrijke referentie naar de adel, die het voorrecht had om deze vogels te eten.

Centraal in The Words and Days staat een grote groep kleine sculptuurtjes: uit een selectie veren van verschillende soorten ibissen en kraanvogels knoopte de kunstenaar ‘vliegjes’ die vissers gebruiken om in snelstromend water met een speciale werptechniek te vissen. Bosmans maakt hier gebruik van ambachtelijke volkskennis en tradities uit zijn eigen omgeving, de landelijke Belgische Kempen.

Met zijn aandacht voor volkstradities en rituele handelingen, klinkt in het werk van Bosmans een subtiele kritische ondertoon door, die de kijker zachtjes aanspoort om na te denken over de teloorgang van het regionale en orale tradities onder invloed van globalisering en technologie. Zijn artistieke vocabulaire lijkt opzettelijk anachronistisch: hij gebruikt middeleeuws aandoende symboliek in zijn Legende-schilderijen, die fungeren als indexen voor de verhalen die in de tentoonstelling samenkomen. The Words and Days omvat naast een nieuwe serie Legende-schilderijen ook een reeks schilderijen op groter formaat, waarin Bosmans zijn voorliefde voor decoratieve elementen verder uitwerkt, en de modernistische erfenis laat botsen met dessins afkomstig uit de arts & crafts.

Fotografie: Gert Jan van Rooij

Download de tentoonstellingsgids

EVELYN TAOCHENG WANG - Solotentoonstelling: Allegory of Transience

21.01.2017 - 07.05.2017

De Hallen Haarlem presenteert de eerste museale solotentoonstelling van de Chinese kunstenaar Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981) in Nederland. Wang behandelt thema’s als identiteit, gender en culturele
stigma’s – onderwerpen die in het hedendaagse Europa steeds relevanter zijn. Wat betekent het om Chinees, of juist Nederlander te zijn? Man, vrouw, of transgender? Deze vragen benadert Wang vanuit autobiografische verhalen en fantasieën: ontmoetingen, observaties en gesprekken uit het dagelijks leven vormen het vertrekpunt voor haar werk. Voor Allegory of Transience maakte ze twee nieuwe installaties, waarin ze oude kunst verbindt met het hedendaagse.

Tentoonstelling

Allegory of Transience vertrekt vanuit haar fascinatie voor Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Tijdens haar jeugd in China fungeerde die Hollandse kunst als pars pro toto voor de hele Westerse kunstgeschiedenis. Eenmaal in Europa aangekomen, bleek dat beeld te botsen met de realiteit. In de twee nieuwe installaties die Wang voor Allegory of Transience maakte, verbindt de kunstenaar persoonlijke observaties en ervaringen met haar interesse in de representatie van gender en seksualiteit in de Europese kunstgeschiedenis. Op basis van onderzoek naar de collectie oude kunst van het Frans Hals Museum en historische locaties in Haarlem, zoals de begijnhofjes, creëerde Wang onder andere een tulpentuin, en een videoinstallatie waarin het idee van klassieke schoonheid onder de loep wordt gelegd.

Autobiografisch

In december 2016 won Wang de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. Ze verwerkte een televisie-interview dat ze hiervoor aflegde in een nieuwe video, die hier in Haarlem in première gaat. Eveneens in dat jaar won Wang de Dorothea von Stettenprijs (een belangrijke Duitse aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars) met haar serie Massage Near Me, waarin ze haar ervaringen uit een Chinese massagesalon op de Amsterdamse Wallen verwerkte. Ze verbond hierin openhartige persoonlijke verhalen over haar massage-praktijk met de
lichaamscultus uit de klassieke Europese oudheid.

Biografie

Evelyn Taocheng Wang woont en werkt in Amsterdam. Voordat ze verhuisde naar Europa om haar kunstopleiding voort te zetten (Städelschule in Frankfurt en De Ateliers in Amsterdam), werd Wang opgeleid in traditionele Chinese schilderkunst. De afgelopen jaren ontwikkelde ze een meer conceptuele werkwijze, waarin haar achtergrond een belangrijke rol speelt en waarin ze een breed scala aan artistieke middelen inzet: van tekeningen en sculpturen tot performance en video. De Hallen Haarlem toonde in 2014-15 werk van Wang in een groepstentoonstelling.

Publicatie

Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt de publicatie Massage Near Me, uitgegeven in een oplage van 500 door After 8 Books (Parijs). In dit boek zijn Wangs tekeningen uit deze serie gereproduceerd, en gecombineerd met de dagboekachtige Facebook-berichten die zij in deze periode schreef.

Frans Hals Museum

Wang breidt haar domein uit tot in het Frans Hals Museum, waarin ze met de videoreeks A Home Made Travel MV Series een exotiserende blik op de Waddeneiland werpt in het kader van de reeks ‘Nieuw & Oud’ (te zien 25 maart t/m 20 augustus 2017).

RICHARD TUTTLE - Solotentoonstelling

21.01.2017 - 07.05.2017

Het minimale, sensitieve en soms sensuele gebaar. Dat is het handelsmerk van de Amerikaanse kunstenaar Richard Tuttle (Rahway, New Jersey, 1941). Met een minimaal aantal ‘povere’ materialen – van papier en karton, tot draad en textiel – realiseert hij sculpturen en schilderijen die in hun woordeloos zijn duizend talen spreken. Wie niet beter weet, zou Tuttle een formalist noemen. Het is immers niet meteen duidelijk welke thema’s hij met en door zijn werk aanraakt. Zijn oeuvre is echter doordrongen van het feit dat kunst ‘voeding’ moet zijn voor het innerlijke leven van de mens. Voor de historische Vleeshal aan de Grote Markt ontwikkelt Tuttle een nieuwe, voor zijn doen zeer monumentale sculptuur die inspeelt op de geschiedenis van het zeventiende-eeuwse Haarlem als de Hollandse stad waar damast, zilver en zijde van de hoogste kwaliteit werden geproduceerd.

Artist talk

Voorafgaand op de opening van de tentoonstelling op 20 januari vond een artist talk plaats van Richard Tuttle. Directeur-conservator van Mu.ZEE Phillip Van den Bossche ging in gesprek met de kunstenaar. Het gesprek is hier te beluisteren.

Fotografie: Gert Jan van Rooij

Download de tentoonstellingsgids