A GLOBAL TABLE - Tentoonstelling in kader van Fellowship Transhistorical Curating

23.09.2017 - 11.03.2018

We willen weten wat we eten. Ook kunstenaars hebben in het afgelopen decennium steeds meer interesse ontwikkeld in de sociaaleconomische kant van voedselproductie en consumptie. In de kunstwerken van onder anderen Felipe Arturo (Bogotá, 1979), Wendelien van Oldenburgh (Rotterdam, 1962), Patricia Kaersenhout (Nederland/ Suriname, 1966), Hew Locke (Edinburgh, 1959) en Shelley Sacks (Johannesburg) worden dezelfde vragen gesteld: Wat is de politieke en culturele betekenis van voedsel? Wat zijn vandaag de dag de effecten van de koloniale verhoudingen uit het verleden op de wereldhandel in voedsel en de verdeling van rijkdom?

Andere kunstenaars wiens werk te zien is: Sarnath Banerjee (Calcutta, 1972), Ellen Gallagher (Providence, Rhode Island, 1965), Gulnara Kasmalieva (Bishkek, 1960) & Muratbek Djumaliev (Bishkek, 1960), Rivane Neuenschwander (Belo Horizonte, 1967), Mona Vatamanu (Boekarest, 1968) & Florin Tudor (Zwitserland, 1974).

Creative Chef

Creative Chef Jasper Udink ten Cate stelde in het paviljoen van De Hallen Haarlem een Haarlemse global table samen met foto’s en gerechten van Haarlemmers afkomstig uit alle continenten. Wat zijn hun verhalen en herinneringen met betrekking tot eten? Wat is het geheime recept van hun favoriete gerecht? Wie kookt het? Waar halen ze de ingrediënten voor hun eten? Volgens de Creative Chef verbindt eten mensen en doet het ons inzien dat inwoners van over de hele wereld uniek zijn maar ook veel met elkaar gemeen hebben. Eten en onze herinneringen eraan versterken dat.

Frans Hals Museum

Tot en met 7 januari was ook in het Frans Hals Museum een onderdeel van A Global Table te zien. Hier werden luisterrijke voedselstillevens uit de Gouden Eeuw in combinatie met hedendaagse kunst getoond. Vragen die de toeschouwer werden gesteld: Wat vertellen de afgebeelde voedselproducten ons over de koloniale en handelsrelaties van Nederland in de 16e en 17e eeuw? Curatorial Fellow Abigail Winograd bracht in dit gedeelte van de tentoonstelling zo’n 30 exquise stillevens in gesprek met werken van hedendaagse kunstenaars die een interesse hebben in wereldhandel en de effecten van kolonialisme.

Fellowship Transhistorical Curating

Abigail Winograd (Israël, 1983) is een onafhankelijk tentoonstellingsmaker, gepromoveerd aan de University of Texas in Austin. Haar onderzoeksveld beslaat zowel precolumbiaanse, als moderne en hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst. Ze is de eerste curator die in het kader van het nieuwe Fellowship Transhistorical Curating een tentoonstelling realiseert in het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem waarin gezocht wordt naar betekenisvolle en verrassende manieren om oude en hedendaagse kunst met elkaar te verbinden.

Sponsors

Het Curatorial Fellowship en het tentoonstellingsproject A Global Table worden mogelijk gemaakt door de genereuze ondersteuning van de Van Toorn Scholten Stichting. Het werk van Felipe Arturo en Patricia Kaersenhout wordt mede mogelijk gemaakt door Douwe Egberts en AkzoNobel.